مدیریت بحران و اهمیت آن

آشنایی با مدیریت بحران و اهمیت آن

ماکان آریا پارسا عقیده دارد که مدیریت بحران که معادل فارسی اصطلاح    Crisis management   است یکی از گرایش های بر اهمیت و بسیار پرکاربرد در حوزه مدیریت به شمار می رود . 
مدیریت بحران شاخه ای مدیریت است که به واسطه تحصیلات مرتبط ، شرکت در دوره های آموزشی مدیریت بحران  و کسب تجربه و تبحر در این حوزه قادر به کنترل روند مخرب و نامطلوب اتفاقات و حوادث غیر مترقبه و ناگوار به منظور کاهش میزان تلفات و خسارات ناشی از آن  با اخذ تدابیر و تصمیمات به موقع است .
مدیریت بحران یکی از الزامات اجتناب ناپذیر کلیه سازمان ها ، ارگان ها، ادارات دولتی و خصوصی و در ابعاد بزرگتر شهرداری ها و سازمان های بزرگ کشورها می باشد. وقوع بحران و حوادث ناگوار همیشه و همه جا به خودی خود منجر به ایجاد شرایطی ناگوار و خارج از کنترل می شود اما در صورت برخورداری از سیستم مدیریت بحران همیشه می توان از گسترش بیشتر ابعاد فاجعه و متحمل شدن خسارات و تلفات بیشتر جلوگیری کرد . 

مدیریت بحران شاخه ای مدیریت است

مدیریت بحران
مدیریت بحران در بسیاری شرایط اعم از وقوع بلایای طبیعی مانند سیل ، زلزله و آتش سوزی گرفته تا وقوع بحران های سیاسی و اقتصادی از قبیل جنگ ، قحطی و غیره و غیره می تواند به کنترل و مدیریت هر چه بهتر شرایط کمک کند . همچنین مدیریت بحران در ابعاد کوچکتر نیز می تواند به بنگاه های کوچک و بزرگ اقتصادی کمک کند در مواجه با بحران های حرفه ای خود با تدبیر و تدبر این مدیران شرایط دشوار به وجود آمده را با حداقل خسارت و تلفات پشت سر گذاشته و بار دیگر روند کسب و کار خود را از سر گرفته و در مسیر موفقیت گام بردارند . چه بسیار شرکت ها ، ارگان ها ، سازمان ها و بنگاه های اقتصادی که در استانه برشکستگی و فروپاشی به واسطه برخورداری از روند مدیریت بحران توانسته اند به یکی از موفق ترین ها در حوزه کاری خود تبدیل شوند .   
هر چه یک جامعه پیشرفته تر و توسعه یافته تر باشد ابعاد بحران های و اتفاقات ناگوار محتمل الوقوع برای آن جوامع نیز وسیع تر و گسترده تر خواهد شد . به عنوان مثال بحران قطع برق در یک روستای کوچک با جمعیت محدود و امکانات به نسبت ساده را با بحران قطع برق در یک شهر توسعه یافته مدرن با جمعیت بسیار و تجهیزات پیشرفته مقایسه کنید . بنابراین در دنیای رو به رشد ، مدرن و پیشرفته امروز نیاز به مدیریت بحران و تکنیک های آن بسیار بیشتر از گذشته مورد نیاز است . 

مدیران بحران وظایف حائز اهمیت بسیاری بر عهده دارند که در ادامه به برخی از بارزترین آن ها اشاره خواهیم کرد.

یکی از اصلی ترین و مهم ترین وظیفه مدیران بحران در زمان بروز حوادث و بحران های غیر منتظره و ناگهانی اخذ تصمیمات کار ساز، منطقی ، موثر و فوری بر اساس آمار و اطلاعات موجود به منظور حداکثر کاهش میزان خسارات وارده و کنترل و مدیریت روند بحران است. 
همیشه و در همه حال می بایست آمادگی مواجه با بحران دیگری در حین مدیریت کردن بحران اولیه را داشته باشند و برای رویایی ، مواجه ، چاره اندیشی ، کنترل و مدیریت آن نیز آمادگی داشته باشند و تدابیر لازم برای کنترل ابعاد ماجرا را به کار برند. غافلگیر شدن در روند مدیریت یک بحران به واسطه وقوع بحران دوم که احتمال وقوع آن نیز به نسبت زیاد است می تواند یک عامل بسیار مخرب به شمار رود.
ایجاد هماهنگی میان گروه های مختلفی که وظیفه کنترل و کمک رسانی به حوزه دچار بحران را بر عهده دارند نیز یکی دیگر از وظایف اصلی و حائز اهمیت مدیران بحران محسوب می شود. یکی از مشکلات در زمان بروز بحران عدم هماهنگی میان واحد های مختلف امدادی است که در بسیاری از موارد منجر به اتلاف زمان و انرژی شود. زمان و انرژی از فاکتورهای بسیار مهم و حیاتی در روند مدیریت بحران به شمار می آیند . اتلاف زمان و انرژی می تواند مراحل مدیریت

بحران را به صورت جدی به تعویق انداخته و چه بسا منجر به توسعه ابعاد فاجعه شود.  مدیریت منابع مالی، امکانات و تجهیزات موجود نیز از دیگر وظایف مهم و حائز اهمیت مدیران بحران به شمار می رود.  یکی دیگر از اصلی ترین و مهم ترین وظایف مدیران بحران برنامه ریزی است . برنامه ریزی نشان دهنده مسیر مورد نظر به منظور کنترل و کاهش میزان خسارات و تلفات به وجود آمده است. یکی از نکاتی که در روند مدیریت بحران می بایست همواره به یاد داشته باشید این است که هیچ بحرانی مشابه بحران های پشت سر گذاشته نیست و نخواهد بود که در غیر اینصورت بحران محسوب نخواهد شد. بنابراین شاید تجربه پشت سرگذاشتن بحران های زیاد بتواند به مدیریت بحران های آتی کمک کند اما به طور حتم مدیریت بحران نیاز به تحصیلات ، تخصص ، دانش ، توانایی ، مهارت و قابلیت های خاص و ویژه ای دارد که تنها به واسطه تحصیلات مرتبط و تسلط بر مباحث مختلف حاصل خواهد شد.  با توجه به اهمیت مقوله مدیریت بحران که به عنوان یک ضرورت اجتناب ناپذیر در دنیای امروز شناخته شده است این گرایش از مدیریت در ۲۱ دسامبر سال 2011 توسط سازمان جهانی استاندارد در لیست استانداردهای ایزو مدیریت قرار گرفت.

مدیریت بحران در سازمان ها، ارگان های، شرکت های خصوصی و دولتی می توان با پیاده سازی تکنیک های خاص و ویژه در راستای پیشگیری از بروز بحران و در زمان بروز بحران در راستای کنترل و مهار آن اقدامات موثر بسیار قابل توجهی انجام دهد. از این رو بسیاری از ارگان ها، سازمان های، شرکت ها، ادارات  و غیره و غیره به منظور برخورداری از مزایای اجرای تکنیک های مدیریت بحران تمایل زیادی به اخذ مدرک استاندارد ایزو مدیریت بحران پیدا کرده اند.  
اخذ مدرک استاندارد ایزو مدیریت بحران |   ISO 22320:2011مزایا و منافع بسیاری برای سازمان ها ، شرکت ها ، ارگان دولتی و خصوصی به دنبال خواهد داشت که در ادامه به برخی از مهم ترین آن ها اشاره خواهیم کرد.

  • افزایش توانایی و قابلیت های مورد نیاز به منظور پاسخ دادن به تهدیدات از دیگر مزایای کسب مدرک استاندار ایزو مدیریت بحران است . 
  • کمک به تعیین  نیازهای فردی سازمان نیز از دیگر مزایای اخذ مدرک استاندارد مدیریت بحران می باشد . 
  • گرد آوری بانک های اطلاعاتی معتبر با دقت بسیار بالا نیز از دیگر مزایای برخورداری از مدرک استاندارد ایزو مدیریت بحران می باشد . 
  • تخصیص  و توسعه منابع پیشرفته نیز از دیگر مزایای اخذ مدرک استاندارد مدیریت بحران به شمار می رود . 
  • کنسرسیوم ارزیابی و اعتبار سنجی شرکت ها کاوش با ارائه مدرک استاندارد مدیریت بحران به شرکت ها ، سازمان ها و ارگان ها کمک می کند تا از مزایای مذکور بهره مند شوند . 

مزایای اجرای تکنیک های مدیریت بحران تمایل زیادی به اخذ مدرک استاندارد ایزو مدیریت بحران پیدا کرده اند .

دریافت ایزو مدیریت بحران

نظرات و دیدگاه ها