ریسک پذیری در کارآفرینی، جان دوباره کسب‌وکارها!

تعریف کارآفرینی با ریسک پذیری عجین شده است. درواقع خطر کردن و پذیرش عواقب آن اساس و بنیان کارآفرینی و راه‌اندازی کسب‌وکار مستقل است. کارمند، کشاورز یا اعضای مجموعه‌های مختلف هرگز بدون روحیه ریسک پذیری، موفق به ترک دستمزد ثابت خویش نخواهند بود. ریسک پذیری در کارآفرینی علی‌رغم عواقب پیش‌بینی‌شده، لازمه عبور از چالش‌های موجود است. کارآفرینان موفق از لزوم ریسک پذیری در عملکرد صحیح آگاه هستند. ازاین‌رو مدیریت ریسک را به عنوان راه‌حلی برای کاهش عواقب ریسک پذیری پذیرفته‌اند.

دکتر ماکان آریا پارسا برای کسب نتایج مطلوب از ریسک پذیری، مدیریت دقیق ریسک را به کارآفرینان پیشنهاد می‌دهد. از نظر این کارآفرین برجسته، عواملی چون تأثیر خطر و احتمال وقوع آن در مدیریت ریسک قابل بررسی است.

 

ریسک پذیری در کارآفرینی، جان دوباره کسب‌وکارها!

 

ریسک پذیری در کارآفرینی به چه معنا است؟

به عدم اطمینان و اطلاع از نتایج یک اقدام، ریسک می‌گویند؛ بنابراین ریسک پذیری در کارآفرینی به معنی پذیرش عواقب و نتایج رفتارهای مخاطره‌آمیز است. ریسک پذیری همان‌گونه که سبب پیشرفت و خلق نتایج مثبت می‌گردد امکان شکست و نتایج نامطلوب را افزایش می‌دهد.

درواقع کارآفرینان باید در تصمیمات مخاطره‌آمیز خویش، تأثیر ریسک و احتمال وقوع خطر را به‌طور دقیق بررسی نمایند. ریسک پذیری در کارآفرینی در صورت مدیریت صحیح، زمینهٔ رشد و ترقی کسب‌وکارها را فراهم می‌کند.

 به‌طورکلی کارآفرینی خود یک ریسک بزرگ و پرخطر محسوب می‌شود که نیازمند پشتکار و تصمیمات هوشمندانه است. ریسک پذیری در حوزه کارآفرینی تنها به امور مالی محدود نمی‌شود. کارآفرینان با ریسک پذیری اجتماعی، خانوادگی و شغلی نیز دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

 

ضرورت ریسک پذیری در کارآفرینی

کارآفرینی اقدامی شجاعانه و خطرآفرین است که فرد کارآفرین با روحیه ریسک پذیری بالا آن را به سرانجام می‌رساند. ریسک پذیری در کارآفرینی لازمه بلندپروازی و خلق رؤیاهای بزرگ است. بدون روحیه ریسک پذیری نمی‌توان خالق یک کسب‌وکار نوین و پر فراز و نشیب بود.

روحیه ریسک پذیری در کارآفرینی به فرد کمک می‌کند در شرایط مالی سخت وام بگیرد و روی توانایی فروش خویش حساب باز کند. درواقع ریسک پذیری سوخت اصلی راه‌اندازی و ادامهٔ یک استارت آپ و فعالیت جدید است. ریسک پذیری در کارآفرینی همیشه مثبت عمل نمی‌کند و گاهی عواقب جبران‌ناپذیری برای فرد به همراه دارد؛ اما موفقیت و سبقت از رقبا نیز نیازمند خطر کردن است. ریسک پذیری اگر به صورت صحیح و اصولی مدیریت شود، اغلب اوقات سبب کسب نتایج مطلوب می‌شود.

 

 

مدیریت ریسک پذیری در کارآفرینی از نظر دکتر ماکان آریا پارسا

مدیریت ریسک پذیری در کارآفرینی چیست؟ دکتر ماکان آریا پارسا کارآفرین موفق و مشاور برتر حوزه مدیریت، به اهمیت مدیریت ریسک پذیری در کارآفرینی نگاه ویژه‌ای دارد. از نظر ایشان مدیریت ریسک پذیری فرآیند شناسایی و ارزیابی تهدیدها در راستای کاهش و به حداقل رساندن مخاطرات است. درواقع مدیریت ریسک پذیری فرآیند به‌کارگیری منابع در شناخت و نظارت بر مخاطرات احتمالی است. بررسی دو مؤلفه احتمال وقوع و میزان تأثیر ریسک، به پذیرش یا رد ریسک می‌انجامد.

بنابراین ریسک پذیری در کارآفرینی در صورت احتمال پایین خطر و تأثیر منفی جزئی بر کسب‌وکار، مفید واقع می‌شود. مدیریت ریسک پذیری در نگاه اول به عنوان هزینه اضافی برای کسب‌وکار تعبیر می‌شود؛ اما در درازمدت از هزینه‌های اضافی شرکت می‌کاهد.

 

مزایای مدیریت ریسک در کسب‌وکارها

فواید ریسک پذیری در کارآفرینی در گرو مدیریت صحیح ریسک پذیری نهفته است. مدیریت ریسک علی‌رغم هزینه‌های تحمیلی بر کسب‌وکارها، سبب کاهش خطرات و جلوگیری از متضرر شدن کارآفرینان می‌گردد. مزایای مدیریت ریسک شامل موارد زیر هستند:

 

 

مزایای ریسک پذیری در کارآفرینی

همه کسب‌وکارها برای رشد و ترقی نیازمند تصمیمات شجاعانه می‌باشند. ریسک پذیری در کارآفرینی اساس فعالیت کارآفرینان بلند پرواز و موفق محسوب می‌شود. ریسک پذیری سبب تغییر شرایط موجود و دستیابی به شرایط مطلوب‌تر می‌گردد. مزایای ریسک پذیری در کسب‌وکارهای مختلف شامل موارد زیر هستند:

 

معایب ریسک پذیری در کارآفرینی

آشکارترین عیب ریسک پذیری در کارآفرینی همان‌گونه که از نامش پیداست، در خطر افتادن کسب‌وکار است. ریسک پذیری علی‌رغم فواید بی نظیرش، در صورت عدم مدیریت نادرست وضعیت، منجر به شکست می‌گردد. از دست رفتن تمام رؤیاها و برنامه‌ریزی‌ها بر اثر ریسک پذیری هیجانی رخ می‌دهد.

ریسک پذیری در کارآفرینی به دلیل عدم محاسبه رخدادهای پیش رو یا اتفاقات غیرقابل‌پیش‌بینی، سبب از بین رفتن دارایی فرد می‌گردد. اعتماد بیش‌ازحد به ریسک پذیری و توانایی‌های خویش، موجب شکست غیرمنتظره می‌شود. ریسک پذیری بیش‌ازحد علاوه بر شکست پروژه، سبب از دست رفتن اعتبار و مشتریان می‌گردد.

 

ریسک پذیری‌های پیش روی کارآفرینان

ریسک پذیری در کارآفرینی تنها به مسائل مالی محدود نمی‌شود. بلکه کارآفرینان و افراد نوآور با مجموعه‌ای از ریسک‌های غیرقابل‌اجتناب روبه‌رو می‌شوند. ریسک شغلی، ریسک روانی، ریسک اجتماعی و ریسک خانوادگی نمونه‌های بارزی از ریسک‌های پیشروی کارآفرینان هستند:

 

ریسک مالی

امنیت مالی کارمندی که با هدف کارآفرینی شغل پیشین خود را رها می‌کند، در معرض خطر قرار می‌گیرد. ریسک‌های مالی نیز در استارت آپ ها غیرقابل‌انکار می‌باشند.

 

ریسک روانی

اعتمادبه‌نفس، توانایی‌های فردی و انتخاب‌های فردی، عوامل روانی تأثیرگذار بر کسب‌وکارها می‌باشند. موفقیت فرد سبب تقویت ویژگی‌های روانی وی می‌گردد؛ اما شکست و مشکلات احتمالی زمینهٔ مشکلات روحی را برای فرد مهیا می‌کنند.

 

ریسک شغلی

فردی که برای شروع کسب‌وکار جدید، از کسب‌وکار فعلی خویش استعفا می‌دهد، در معرض ریسک شغلی قرار دارد.

 

ریسک خانوادگی

فعالیت‌های طاقت‌فرسای راه‌اندازی کسب‌وکارهای جدید، اغلب اوقات سبب تضعیف روابط خانوادگی می‌گردد.

 

سخن پایانی

در تمام تعاریف کارآفرینی، ریسک پذیری به عنوان مؤلفه الزامی موفقیت شناخته می‌شود. علی‌رغم باور عموم ریسک پذیری در صورت مدیریت صحیح ریسک سبب رشد و ارتقاء مشاغل می‌گردد. تصمیم‌های بزرگ و ایجاد تغییرات قابل‌توجه بدون روحیه ریسک پذیری غیرقابل اجرا می‌باشند. بروز مزایا و معایب ریسک پذیری به درایت و هوشمندی کارآفرینان ارتباط مستقیم دارد.

 

سؤالات متداول

 

ریسک پذیری در کارآفرینی یعنی چه؟

ریسک پذیری به معنی پذیرش خطرات ناشی از اقدامات است. ریسک در کارآفرینی به معنای اقدام و عمل در حین پذیرش خطرات احتمالی است.

 

ریسک پذیری بیشتر سبب موفقیت است یا شکست؟

ریسک پذیری حساب شده اغلب اوقات منجر به موفقیت می‌شود. عدم مدیریت صحیح ریسک و بی‌گدار به آب زدن است که منجر به شکست می‌شود.

 

نظر دکتر ماکان آریا پارسا در مورد ریسک پذیری چیست؟

دکتر ماکان آریا پارسا به مدیریت ریسک پذیری تأکید دارند. ایشان معتقدند آنالیز ریسک، مرحلهٔ ابتدایی ریسک پذیری است.

برچسب ها :

نظرات و دیدگاه ها