ایزو مشتری مداری

مشتری مداری، به معنای جلب رضایت مشتری هنگام دریافت کالا و یا محصول ارایه شده توسط شرکت ها و سازمان ها است. غالبا، شرکت ها در بحث بازاریابی، محصولاتشان را یا طبق خواست و نیاز مشتری تولید کرده و یا سعی خود را به کار میگیرند تا محصولی نوآورانه و جدید تولید و برای آن تقاضا ایجاد کنند. اما درکل، درنظر گرفتن نیاز مشتری و سپس، جلب رضایت او از اهمیت زیادی برخوردار است. به این معنی که، هدف اصلی بازاریابی کسب و کارها، توجه به مشتری و نیاز او است و باید تا جایی که امکان دارد، محصول طبق نیاز او اصلاح شده و یا تغییر پیدا کند.

به این منظور، شرکت ها تولیدی محصولات و خدمات باید از شیوه های متفاوتی مانند مصاحبه، بحث، نظر سنجی و..... نظر مشتریان را جویا شده و آنها را تجزیه و تحلیل کرده و با توجه به آنها اقدام به تولید محصولات جدید کنند. علاوه براین، تحقیق و مطالعه در مورد نیازهای مشتریان نیز میتواند به شناسایی طیف نیاز انواع کاربرها و مشتریان  کمک چشمگیری کند.

در این میان، وجود کارکنان و بازاریاب ها نیز اهمیت دارد زیرا ، این کارکنان هستند که از طریق تعامل و گفتگو، محصولات را به مشتری ها معرفی کرده و در واقع کسب و کار و مشتریان را به هم مرتبط میکنند. بنابراین، در یک سازمان ، همه افراد از مدیران تا کارکنانی که با مشتری ها در ارتباط هستند، باید نحوه شروع گفتگو و تعامل با مشتری را آموخته و در این زمینه استراتژی های خاصی را به کار بگیرند تا مشتری برای خرید محصول ترغیب شده و دیگران را نیز به خرید همان محصول دعوت کند.

ایزو مشتری مداری

با توجه به اهمیت مشتری مداری، سازمان ها میتوانند شیوه هایی مانند توانمند کردن کارکنان، آموزش تیم فروش و بازاریابی، تعریف استانداردهای کار، استخدام کارکنان آشنا به اصول مشتری مداری، تغییر نحوه برخورد با مشتری، انجام نظر سنجی و استفاده از روش های مشتری را برای تقویت اصول مشتری مداری به کار بگیرند.
هر کدام از سازمان هایی که به فروش به موقع محصولات با کیفیت شان اهمیت میدهند، ابتدا باید اصول مشتری مداری را شناخته و سپس از آنها الگو بگیرند و هنگام مواجه با مشتری عملا از آنها استفاده نمایند تا به موفقیت و جایگاهی که مد نظر شان هست، دست پیدا کنند. البته، اصول مشتری مداری مشخص بوده اما امکان دارد که صاحبان کار، به واسطه تجربیات ارزشمندی که به دست می آورند، مواردی را به انها اضافه کنند. این اصول عبارتند از :

ایزو مشتری مداری، اصول خاصی را دنبال کرده و در نهایت مشتری و کسب رضایت او را در اولویت قرار میدهد. علاوه براین، اهداف ایزو مشتری مداری میتواند شامل :

علی رغم اینکه، هدف اصلی فعالیت های سازمان ها ، مشتری و رسیدگی به انواع نیازها او است، اما سودآوی نیز برای سازمان ها اهمیت داشته و در صورتی که فروش و معرفی محصولات برایشان نتیجه ای به دنبال نداشته باشد، آنها به اینکار ادامه نداهد و یا استراتژی جدیدی را به کار می بندند . به معنای واقعی کلمه، رعایت اصول ایزو مشتری مداری باید برای سازمان مزیت هایی را به ارمغان آورد تا شرکت برای استفاده مجدد از آنها انگیزه پیدا کنند. این مزیت های عبارتند از :

با توجه به مشخص بودن انواع اهداف، مزیت ها و اصول مشتری مداری، برخی از شرکت ها در این زمینه فعالیت بیشتر و مستمرتری داشته و موفق به جلب رضایت تعدادی زیادی از مشتریان میشوند و البته تعدادی از سازمان ها صرفا به فکر سود آوری خود بوده و به نوعی مشتریان و نیاز او را نادیده میگیرند. قابل دکر است که گروه اول جز سازمان هایی هستند که زودتر شناخته شده و درکارشان موفقیت چشمگیری کسب میکنند در حالی که احتمال داردگروه دوم، چندان پیشرفتی حاصل نکرده و کارشان افت پیدا کند.

مرکز کاوش ، (کنسرسیوم ارزیابی و اعتبارسنجی شرکت ها)، با توجه به سابقه درخشانی که در امر ارایه ایزو به شرکت ها و سازمان های مخلف دارد و با کمال افتخار، ایزو مشتری داری را به واحدهایی که توانسته اند این اصول و چهارچوب های مشتری مداری را رعایت کرده و در این زمینه به جایگاه قابل توجهی هم دست یافتند، اعطا میکند. این ایزو نشان میدهد که که آن سازمان برای افزایش تعداد مشتریان و ارتقا سطح رضایتشان، از دستورالعمل های متنوع و نوآورنه ای استفاده نموده و عملکرد و پشتکارش در این زمینه، نسبت به دیگر سازمان ها بهتر و بیشتر بوده است. علاوه براین، این ایزو میتوان به اعتبار آن سازمان افزوده و زمینه پیشرفت های بعدی اش را نیز فراهم کند.

نظرات و دیدگاه ها