نقش خلاقیت در کارآفرینی

آیا از اهمیت خلاقیت در کارآفرینی و ایجاد جامعه نوین مطلع هستید؟ ماکان آریا پارسا معتقد است که کارآفرینی فرایندی چند گانه است که به‌منظور توسعه و رشد اقتصادی جامعه صورت می‌گیرد. کارآفرین به‌عنوان مغز متفکر جامعه، پس از بررسی شرایط، ایده‌های خلاقانه خود را به مرحله اجرایی می‌رساند. بدین ترتیب درمی‌یابیم ایده خلاقانه شالوده و بنیان کارآفرینی موفق است.

درواقع ویژگی کارآفرینان برتر، نگاه متفاوت به مسائل و راه‌حل‌های خلاقانه است. به‌طور مثال علت موفقیت کارآفرین موفقی چون دکتر ماکان آریا پارسا، ایده خلاقانه و ابتکار عمل در فعالیت‌ها است. افراد خلاق در دل مسائل و محدودیت‌های موجود راه‌حل‌های منحصربه‌فرد و کارساز ارائه می‌دهند. خلاقیت در کارآفرینی خصوصیتی فکری است که با تمرین و ممارست قابل تربیت است. بنا به نظر کارشناسان برتر، نوآوری و خلاقیت به محل زندگی و موقعیت فرد بستگی دارد.

 

 

خلاقیت چیست؟

برای تفهیم خلاقیت در کارآفرینی ابتدا مفهوم دقیق خلاقیت را بررسی می‌کنیم. واژه خلاقیت از نظر روانشناسان و صاحب‌نظران بزرگ، معانی متفاوتی دارد. خلاقیت درواقع ترکیبی از نگاه متفاوت، ابتکار و انعطاف در موقعیت‌های مختلف است. خلاقیت می‌تواند از تغییر ایده‌های قدیمی یا ایده‌هایی کاملاً نوین سرچشمه بگیرد؛ بنابراین خلاقیت و نوآوری فرآیندی روانی است که به موجب نگرش و تفکر متفاوت افراد روی می‌دهد.

خلاقیت چیست؟

بسیاری از ایده‌هایی که روزانه به ذهن انسان خطور می‌کنند، خلاقانه هستند؛ اما شرط اصلی خلاقیت، قابلیت اجرایی شدن ایده است. درواقع ایده‌ای خلاقانه و مفید است که علاوه بر پختگی، قابل اجرا باشد. با توجه به اینکه خلاقیت خصیصه‌ای فردی است، میزان آن از فردی به فرد دیگر متفاوت است. افراد خلاق در برابر مسائل اطراف، دیدگاهی حساس و موشکافانه دارند.

 

اهمیت خلاقیت در کارآفرینی

خلاقیت در کارآفرینی به مثابه موتور هواپیمایی است که استقامت و پشتکار بال های آن هستند. کارآفرینی فرایندی چند بعدی است که بدون خلاقیت و نوآوری معنی اصلی خود را از دست می‌دهد. ایدهٔ نوین شالوده و بنیاد کارآفرینی محسوب می‌شود که با پشتکار و تلاش کارآفرین به مرحلهٔ اجرا می‌رسد. خلاقیت سبب تسهیل امور و حل مسائل به بهترین و مؤثرترین شیوه می‌گردد. نظر دکتر ماکان آریا پارسا، خلاق و مبتکر حوزهٔ آموزش، در مورد خلاقیت در کارآفرینی جالب‌توجه است.

بنا به نظر ایشان، این نوآوری است که زمینهٔ ایجاد فناوری، تولید محصولات جدید و بهبود وضعیت را ممکن می‌سازد. تفکر خلاقانه این کارآفرین برتر در حوزهٔ آموزش دیجیتال، مزیت‌های بسیاری برای جامعه به ارمغان آورد. با توجه عملکرد ایشان درمی‌یابیم یک ایده خلاق و پخته تا چه حد سبب ایجاد اشتغال و توسعه جامعه می‌گردد.

شرکت‌های کارآفرین موفق برای افزایش بازدهی، توجه خود را معطوف خلاقیت نموده‌اند. درواقع سرمایه‌گذاری روی ایدهٔ مناسب است که سبب موفقیت شرکت‌ها و کسب‌وکارهای نوپا می‌گردد. خلاقیت کلید سبقت از رقیبان در دنیای کارآفرینی است. ازاین‌رو پرورش ایده‌های ناب و جدید بسیار حائز اهمیت می‌باشند.

 

پرورش خلاقیت در کارآفرینی از نظر دکتر ماکان آریا پارسا

از نظر کارآفرینان برتر، خلاقیت در کارآفرینی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. خلاقیت یک توانایی فردی است که دارای قابلیت رشد و شکوفایی است. درواقع این خصیصه با ارزش با قرارگیری ذهن در موقعیت‌های مختلف با بررسی مسائل گوناگون، شکوفا می‌شود. تعدادی از تکنیک‌های پرورش خلاقیت و نوآوری به شرح ذیل می‌باشند.

بنا به نظر دکتر ماکان آریا پارسا، موقعیت و محل زندگی نقش بسزایی در میزان خلاقیت و ایده‌های افراد دارند. ازاین‌رو جابجایی و نقل مکان سبب رهایی ذهن و ایجاد ایده‌های متفاوت می‌گردد. درواقع موقعیت‌های مختلف سبب ایجاد حساسیت‌ها و سؤالات متفاوتی در ذهن فرد می‌شوند. تلاش برای پاسخ به چرایی اتفاقات و حل مسائل مختلف ذهنی خلاق تربیت می‌کند.

خلاقیت در کارآفرینی از دیدگاه ماکان آریا پارسا

تعامل با دیگران در پرورش خلاقیت را نادیده نگیرید! ارتباطات وسیع با دیگران و ایجاد روابط اجتماعی مؤثر، نقش بسزایی در افزایش خلاقیت ذهن ایفا می‌کنند. جرقه بسیاری از ایده‌های خلاقانه پس از تعامل و بحث با افراد توانمند، ایجاد شده است. گفتگو و وقت‌گذرانی با دوستان و همکاران علاوه بر تجدید قوای ذهن، سبب افزایش وسعت دید می‌گردد.

طرح سؤالات متنوع در مورد مسائل، راه تقویت خلاقیت است. این تکنیک درواقع همان صفت بارز کودکان مبنی بر چرایی وضعیت اطراف است. کودکان برای شناخت دنیای اطراف به‌طور مداوم سؤال می‌پرسند. طرح سؤال و یافتن پاسخ برای چرایی وضعیت و مسائل موجود موجب درک صحیح و متفاوت از دنیای اطراف می‌گردد.

رهایی ذهن از عادات، پیش فرض‌ها، استانداردها و قوانین مشخص، سبب شکوفایی خلاقیت و استعدادها می‌شود. رؤیاپردازی و نزدیک کردن رؤیاها به دنیای واقعی گام بزرگی در خلق ایده‌های سازنده است.

 

مانع‌های خلاقیت در کارآفرینی کدام‌اند؟

خلاقیت در کارآفرینی گاهی اوقات به دلیل وجود موانع مختلف دچار محدودیت می‌شود. کارآفرینی نیز به‌عنوان فعالیت برجسته اقتصادی و اجتماعی دچار محدودیت‌های داخلی و خارجی می‌گردد. محدودیت‌های کارآفرینی شامل تحریم‌های خارجی، عدم همکاری ادارات و ارگان‌ها با کارآفرینان، نیاز مالی و عدم پشتیبانی می‌باشند. موانع محدودیت خلاقیت در فرآیندهای کارآفرینی شامل موارد ذیل می‌باشند.

 رفع موانع خلاقیت کارآفرینان، بسیار حائز اهمیت است. ازاین‌رو کارآفرینان با افزایش اطلاعات، افزایش ریسک‌پذیری، عدم اکتفا به یک ایده، تمرکز بالا و... سعی در حذف موانع دارند. شرکت‌های کارآفرینی با تقویت روحیهٔ ایده پردازان سعی در کاهش دغدغه ذهنی آن‌ها دارند.

موانع کارآفرینی و خلاقیت در کارآفرینی چیست؟

 

نقش خلاقیت در فرآیند کارآفرینی

فرآیند کارآفرینی شامل مراحل مختلفی چون ایدهٔ خلاقانه، جوانه‌زنی، آماده‌سازی ایده، تکوین، عمل و رفع اشکال است؛ بنابراین خلاقیت پایه و اساس فرآیند کارآفرینی است که سایر مراحل را پی‌ریزی می‌کند. تمام مراحل فرآیند مذکور نیازمند دقت و برنامه‌ریزی اساسی هستند. اغلب مشکلات و موانع کارآفرینی در مرحله تکوین و عمل ایجاد می‌شوند.

 

سخن پایانی

کارآفرینی به‌عنوان فرآیند اشتغال زایی و رفع مسائل موجود در جامعه، مورد توجه ویژهٔ مردم و دولت قرار دارد. کارآفرینان خلاق از مشکلات و موانع به‌عنوان فرصت بهره می‌گیرند. ذهن فراخ و تفکر خلاقانه سبب اجرای پروژه‌های منحصر به فرد در جامعه می‌شود. ازاین‌رو تربیت نیروی خلاق و مبتکر در مدارس، دانشگاه‌ها و سازمان‌های مختلف، سبب پیشرفت و ارتقای وضعیت جامعه می‌گردد.

 

سؤالات متداول در زمینهٔ خلاقیت، کارآفرینی و ایده‌های خلاقانه

آیا خلاقیت در کارآفرینی امری ذاتی است؟
خلاقیت همچون بسیاری از خصوصیات ذهنی انسان، دارای دو وجه ذاتی و اکتسابی است؛ بنابراین سطح خلاقیت برخی افراد به‌طور ذاتی بیش از سایرین است. افراد با تمرین و آموزش‌های لازم می‌توانند خلاقیت اکتسابی خویش را به‌طور قابل توجهی افزایش دهند.

چرا خلاقیت برای کارآفرینان بسیار مهم است؟
خلاقیت یک کارآفرین درواقع میزان مهارت وی را نشان می‌دهد. یک کارآفرین به‌عنوان مدیر اجرایی پروژه برای رفع مسائل مختلف باید از ذهنی خلاق و توانمند برخوردار باشد. ذهن ایده پرداز و خلاق پروژه‌های غیرممکن را قابل اجرا می‌کند. درواقع رکن اصلی موفقیت در کارآفرینی، خلاقیت مطلوب است.

ویژگی‌های ایده خلاقانه کدم‌اند؟
برخلاف باور عموم، اغلب ایده‌ها خلاقانه نیستند. ایدهٔ خلاقانه، ایده‌ای است که علاوه بر تسهیل امور، دارای قابلیت اجرا باشد. برخی ایده‌ها امور را به نحو احسن تسهیل می‌بخشند، اما اجرا کردن آن‌ها امری غیر ممکن تلقی می‌شود. ایده خلاقانه باید اصیل، قوی، سنجیده، قابل اجرا و گسترش باشد.
 

برچسب ها :

نظرات و دیدگاه ها