نحوه کارآفرینی تولید زغال سنگ - بررسی مزایای آن

ماکان آریا پارسا مدیر گروه بین المللی پارس پندار نهاد معتقد است که کارآفرینی تولید زغال سنگ به روش های مختلفی صورت می پذیرد. زغال سنگ نوعی سنگ رسوبی به رنگ سیاه یا قهوه ای است. طبق تحقیقاتی که در مورد منبع این سنگ مفید صورت گرفته حدود 300 میلیون سال پیش که در زمین هیچ موجود زنده ای وجود نداشت، زمین پوشیده از گیاه و آب بود 

با تغییراتی ناگهانی که بر روی آب ها صورت گرفت از میزان آب های سطحی کاسته شد، آب های سطحی به زیر زمین رفتند و سطح زمین تبدیل به گل و لای شد. گیاهانی مانند خزه ها و جلبک ها در گل و لای دفن شدند و هرقدر که زمان می گذشت، میزان فشار و دمای وارده بر روی آن ها افزایش پیدا کرد، ارتباط گیاهان با اکسیژن کمتر شد، این کار سبب حفظ کربن موجود در گیاهان شد. با گذشت زمان میزان کربن افزایش پیدا کرد و این گیاهان به صورت کامل تبدیل به کربن شدند، نتیجه این فرآیند زغال سنگی می باشد که امروزه مورد استفاده بشر قرار می گیرد. یکی از عمده کاربردهای این رسوب به عنوان سوخت می باشد. این ماده کاربردی به چهار دسته مهم تقسیم بندی می شود، در ادامه هر یک از آن ها با کاربردهایشان را مورد بررسی قرار می دهیم.

کارآفرینی با استفاده از آنتراسیت

کارآفرینی تولید زغال سنگ با کمک مشتقات آن امکان پذیر است. آنتراسیت سیاه ترین و سخت ترین نوع زغال سنگ است. کاربردهای گوناگونی دارد که کاربرد عمده آن جهت سوخت می باشد. امروزه از این زغال جهت مصارف مدرن نیز می توان استفاده کرد. طبق تحقیقات صورت گرفته حدود 7 میلیارد تن آنتراسیت مدفون شده وجود دارد. جهت استخراج آنتراسیت از ماشین آلاتی به شکل بیل استفاده می گردد.  از جمله مواردی که می توان با کارآفرینی تولید زغال آنتراسیت راه اندازی کرد موارد زیر را می توان نام برد. 

کارآفرینی تولید زغال


گرمایش

کارآفرینی تولید زغال سنگ جهت مصارف گرمایشی امکانپذیر است. این زغال می تواند گرمای زیادی را به مدت طولانی تولید کند. می توان از این نوع زغال در سیستم های گرمایش ادارات، ساختمان ها و خانه ها استفاده کرد. میزان گرمایی که آنتراسیت تولید می کند از مقدار گرمایی که چوب تولید می کند بسیار بیشتر است، بنابراین استفاده از این نوع زغال جهت گرمایش به صرفه تر است. به دلیل اینکه آنتراسیت به صورت طبیعی در طبیعت یافت می شود بنابراین جهت امر گرمایش نیازی به تغییر در آن نیست. کارآفرینی تولید زغال آنتراسیت از نظر اقتصادی بسیار مقرون به صرفه است، چرا که گرمای بیشتری نسبت به چوب تولید می کند. تنها باید راه استخراج آن را بیابید و روش بسته بندی و فروش آن را یاد بگیرید.

ذوب کردن فولاد

کارآفرینی تولید زغال سنگ با کمک آنتراسیت جهت مصارف فولادسازی یکی دیگر از کاربردهای این نوع زغال است. به دلیل اینکه آنتراسیت به شکل طبیعی آن مناسب در صنایع فولادسازی می باشد، بنابراین نیازی به فرآیند کک شدن نیست. از جمله کاربردهای آنتراسیت در صنایع فولاد جهت بریکت سازی زغال چوب، ساخت کوره، تولید گلوله های سنگ آهن و ذوب می باشد. کارآفرینی تولید زغال آنتراسیت جهت مصارف ذوب در فولاد سازی یکی دیگر از روش های کارآفرینی با زغال سنگ است که می تواند درآمد خوبی را به همراه داشته باشد.

سیستم های تصفیه آب

کارآفرینی تولید زغال آنتراسیت در سیستم های تصفیه آب یکی دیگر از روش های کارآفرینی با این نوع زغال می باشد. می توان از آنتراسیت به همراه ماسه به عنوان فیلتر در سیستم های تصفیه آب استفاده نمود. این روش جهت تمیز کردن آب فرآوری شده، آب صنعتی، آب استخر و آب شهری یکی از کارآمدترین روش های استفاده از آنتراسیت در سیستم های تصفیه آب می باشد. کارآفرینی تولید زغال آنتراسیت جهت مصارف تصفیه ای یک ایده مناسب دیگر جهت کارآفرینی تولید زغال سنگ می باشد. 

کاربرد در سیستم لوکوموتیو

کارآفرینی تولید زغال آنتراسیت جهت استفاده در صنعت لوکوموتیورانی نیز می تواند سودآور باشد. در گذشته از این نوع زغال جهت سوخت قطارها استفاده می شد. البته امروزه سوخت قطارها تغییر کرده و استفاده از این نوع زغال کمتر شده است، اما هنوز هم قطارهایی وجود دارند که آنتراسیت منبع سوختی آنان است. بنابراین کارآفرینی تولید آنتراسیت جهت استفاده در صنعت لوکوموتیورانی می تواند سودآور باشد. 

کارآفرینی با زغال ساب بیتومینوس

کارآفرینی با تولید زغال بیتومینوس

کارآفرینی تولید زغال سنگ بیتومینوس یکی دیگر از روش های کارآفرینی با زغال سنگ است. بیتومینوس نسبت به آنتراسیت کربن کمتری دارد، اما ارزش این نوع زغال از آنتراسیت بیشتر است. قدمت این زغال به بیش از 300 میلیون سال می رسد. کاربرد اصلی این نوع زغال در نیروگاه ها و جهت تولید برق می باشد، همچنین به عنوان ماده اولیه در صنایع فولاد و آهن نیز به کار برده می شود. 


کارآفرینی با زغال ساب بیتومینوس

کارآفرینی تولید زغال ساب بیتومینوس یکی از سودآورترین روش های کارآفرینی با زغال سنگ است. به این دلیل یکی از سودآورترین است زیرا حدود 30 درصد از کل ذخایر زغال سنگ جهان را تشکیل می دهد. از طرفی جهت مصرف در صنعت سیمان که یکی از اصلی ترین مصالح ساختمانی می باشد کاربرد دارد. تولید انرژی الکتریسیته یکی دیگر از کاربردهای این نوع زغال است.

کارآفرینی با زغال قهوه ای


کارآفرینی با زغال قهوه ای

کارآفرینی تولید زغال سنگ قهوه ای یکی دیگر از روش های کارآفرینی با زغال سنگ است. لیگنیت نام دیگر زغال قهوه ای است. لیگنیت به رنگ قهوه ای مایل به سیاه بوده و در تولید انرژی برق مورد استفاده قرار می گیرد. کشور آلمان به عنوان یکی از مهم ترین کشورهای اروپایی از این نوع زغال جهت تولید انرژی الکتریسیته  بهره می گیرد. با توجه به اهمیتی که این نوع زغال در تولید انرژی الکتریسیته ایفا می کند، کارآفرینی تولید این نوع زغال سود اقتصادی بسیاری را به دنبال خواهد داشت. 


میزان زغال سنگ موجود در ایران و کاربرد آن

چنانچه می خواهید وارد کار استخراج زغال سنگ شوید و کارآفرینی نمایید باید با معادن و روش های استخراج این نوع زغال کاملا آشنا شوید. زغال سنگ حاصل از بقایای جانداران است و میلیون ها سال جهت تشکیل آن زمان سپری شده است و یک ماده کاملا طبیعی می باشد، امکان تولید آن هم به صورت مصنوعی وجود ندارد و جزء سوخت های فسیلی و تجدیدناپذیر محسوب می شود. برای تشکیل دوباره زغال سنگ میلیون ها سال باید صبر کرد. در استفاده از زغال سنگ باید خیلی احتیاط شود چرا که یک ثروت طبیعی و البته ملی می باشد و حق تمامی افراد ساکن بر روی زمین است.  در کشور ایران حدود 14 میلیارد تن زغال سنگ وجود دارد. با توجه به اینکه ایران یکی از کشورهای حاوی نفت و گاز است، در استفاده و بهره برداری از معادن زغال سنگ کوتاهی و غفلت صورت گرفته و معادن زغال سنگ تقریبا بلااستفاده هستند. 

عمده کاربرد زغال سنگ در ایران جهت تولید الکتریسیته است، با توجه به کاربردهای دیگری که برای زغال سنگ خصوصا زغال آنتراسیت نام بردیم، می توان از این نوع زغال در داخل علاوه بر تولید الکتریسیته جهت مصارف دیگر هم بهره برد. البته کشورهایی وجود دارند که زغال سنگ منبع اصلی سوختی آنان است و از این کانی کاربردی استفاده های بسیاری می کنند، بنابراین می توان آن را صادر کرد. البته بهترین کار همان است که سعی شود که این ثروت خدادادی در داخل کشور و برای مردم ایران صرف شود. 

این مطلب ادامه دارد .... .
 

برچسب ها :

نظرات و دیدگاه ها