عصر جدید سلامت روان در محیط کار

همه‌گیری کووید-19 سلامت عاطفی و روانی ما را تحت تاثیر قرار داده است. با وجود اینکه این تأثیرات مخرب بوده، تغییرات مثبتی را در دنیای کسب و کار نیز ایجاد کرده است.
با شروع بحران کووید-19 چشم انداز خوبی نمی‌توان برای اقتصاد جهان متصور شد. سازمان بین المللی کار (ILO) در گزارش روند جهانی اشتغال و چشم انداز اجتماعی در مورد "بازیابی نامطمئن"  روند اشتغال در سال 2022 هشدار می دهد، چراکه همه گیری کووید-19 به طور قابل توجهی بازار کار را همچنان تحت تاثیر قرار می‌دهد.
انتظار می رود سطح بیکاری جهانی حداقل تا سال 2023 بالاتر از دوران قبل از همه گیری کووید-19 باشد و این گزارش همچنین نشان می دهد که به طور کلی تاثیر این همه گیری بر اشتغال می‌تواند به شکل قابل توجهی عمیق تر باشد چراکه بسیاری از نیروهای کار در طول این بحران شغل خود را از دست داده اند. پیش بینی می شود در سال 2022 نرخ مشارکت نیروی کار جهانی 1.2 درصد کمتر از سال 2019 یا معادل 52 میلیون شغل تمام وقت باشد. این تنزیل رتبه نشان از تأثیر همه گیری کووید-19 بر دنیای کار است.
اقدام مشترک
همه‌گیری کووید-19 به افزایش آگاهی در مورد اهمیت سلامت روان در محل کار کمک کرده است. دستورالعمل ها و استانداردهای جدیدی برای کمک به کارفرمایان تدوین شده که فارغ از اینکه کار حضوری یا غیرحضوری باشد، محیط مناسبی را برای ایمنی جسمی و روانی کارکنان ایجاد می‌کند. درراستای شعار سازمان جهانی کار "پیش به سوی اقدام مشترک"، ایزو با همکاری کارشناسان از سراسر جهان در شناسایی، تدوین و اجرای استانداردها برای حفظ و ارتقا ایمنی محل کار پیشرو بوده است.
ISO 45003، یک استاندارد جهانی است که راهنمایی های عملی در زمینه مدیریت سلامت روانی در محیط کار ارائه می دهد و جدیدترین استاندارد سری استانداردهای ایزو در مورد بهداشت و ایمنی شغلی (OH&S) است. هدف اصلی این استاندارد تشریح مخاطرات روانی اجتماعی و ایجاد یک چارچوب مدیریتی است که این مخاطرات را چالش های اصلی سلامت، ایمنی و رفاه در محل کار می‌داند.
سازمان ها نقش مهمی در کاهش مخاطرات روانی اجتماعی دارند. مخاطرات روانی اجتماعی شامل ساختار سازمانی، عوامل اجتماعی همچون ساعات کاری بیش از حد، رهبری ضعیف، جنبه های فیزیکی محیط کار، تجهیزات و وظایف خطرناک خطر استرس ناشی از کار را افزایش داده و می‌توانند منجر به آسیب‌های روانی یا فیزیکی شوند. این مخاطرات می توانند در همه سازمان ها و در همه بخش ها وجود داشته باشند.
تاثیر بر سلامت
خطرات روانی اجتماعی می توانند در ترکیب با یکدیگر رخ دهند یا توسط خطرات دیگر تشدید شوند. ایزو مدتهاست اهمیت مدیریت ریسک های روانی اجتماعی را همگام با سایر خطرات از طریق سیستم مدیریت OH&S تشخیص داده است. ISO 45003 نشان دهنده گامی مثبت در راستای رفاه کارکنان با رویکردی یکپارچه است که به آسانی در فرآیندهای تجاری کلان سازمان‌ها قرار می گیرد.
خطرات روانی اجتماعی  بر سلامت و ایمنی روانشناختی و همچنین به طور گسترده‌ بر سلامت، ایمنی و رفاه در محل کار تأثیر می‌گذارد. خطرات روانی اجتماعی نیز با هزینه های اقتصادی برای سازمان ها و جامعه همراه است. پیامدهای این خطرات برای کارکنان عبارتند از کاهش سلامت (ایجاد بیماری های قلبی عروقی، اختلالات اسکلتی عضلانی، دیابت، اضطراب، افسردگی، اختلالات خواب) و رفتارهای مرتبط با عدم برخورداری از سلامت کافی (مانند سوء مصرف مواد، تغذیه ناسالم)، به علاوه کاهش رضایت شغلی، تعهد و بهره وری. مدیریت ریسک های روانی اجتماعی می تواند بر رفاه و عملکرد کلی کارکنان در محل کار تأثیر مثبت داشته باشد.
ازطرفی مخاطرات روانی اجتماعی باعث افزایش هزینه‌های سازمان به دلیل غیبت کارکنان، جابجایی، کاهش کیفیت محصولات یا خدمات ، استخدام مجدد و آموزش، دعاوی در محل کار و همچنین آسیب به شهرت سازمان می‌شوند. اگرچه عوامل متعددی بر ماهیت و شدت پیامدهای این معضل تاثیرگذار هستند، سازمان ها نقش مهمی در حذف مخاطرات روانی اجتماعی یا به حداقل رساندن آن‌ها دارند.
شریکانی برای سلامتی
مدیریت موثر خطرات روانی اجتماعی با استفاده از استانداردها می تواند بهبود مشارکت کارکنان، افزایش بهره وری، ارتقا نوآوری و پایداری سازمانی را به همراه داشته باشد. براساس استاندارد  ISO45003، با استفاده از اقدامات کنترلی می‌توان خطرات روانی-اجتماعی را حذف یا به حداقل رساند. در حالی که سازمان ها مسئولیت اصلی مدیریت این مسائل را بر عهده دارند، درنظر گرفتن کارکنان در تمامی مراحل فرآیند مدیریت موفقیت آمیز خطرات روانی-اجتماعی حیاتی است.
دکتر Carlo Caponecchia، دانشیار  دانشکده علوم دانشگاه نیو ساوت ولز، معتقد است که معضلات جهانی ایجاد شده درنتیجه همه‌گیری کووید-19 نشان از اهمیت حفظ سلامت روان در محیط کار و هنگام دورکاری دارد که به موضوعی مهم برای کارفرمایان تبدیل شده است. او اظهار می‌کند: "در گذشته باور مردم این بود که مسائل مربوط به سلامت روان فردی است و شخص باید به تنهایی با آن‌ها مقابله کند، اما در دو سال گذشته، ضمن پیشرفت چشمگیر در شناخت این موضوع مشخص شد که محل کار، نگرش‌ کارفرما و ابزارهای شناسایی و رسیدگی به این مسائل عوامل کلیدی هستند".
تغییرات چشمگیر در تعامل اجتماعی ناشی از اجبار به دورکاری، چالش های جدیدی برای کارکنان ایجاد کرد که بسته به محیط خانه، سن، تعهدات خانوادگی، ارزش های فرهنگی، جمعیت شناسی و سایر عوامل خارجی برای هر فرد متفاوت هستند. دکتر Caponecchia می‌گوید ISO 4500 بین چارچوب مدیریت ایمنی مورد نیاز برای محیط فیزیکی و سازوکار مدیریتی سازگار با محیط کاری شما برای حفظ سلامت روان تمایز قائل می‌شود. همه‌گیری کووید-19 باعث برجسته شدن موضوعی شد که بسیاری از ما سال‌ها از آن آگاه بودیم و آن را در خط مقدم مسائل ایمنی کارکنان قرار داد.
اعتماد در محیط کار
پروفسور Peter Kelly ، روانشناس ارشد، این موضوع را با اشاره به اینکه اعتماد و روابط بین کارفرمایان و کارکنان نیز در طول همه گیری مورد توجه قرار گرفت، اینگونه توضیح می‌دهد: "قبل از همه‌گیری، به نظر می‌رسید که ارگونومی مانعی برای دورکاری است ، اما در طول همه‌گیری به کارکنان اعتماد می‌شد تا به طور مؤثر و کارآمد دورکاری کنند".
همه‌گیری کووید-19 کنترل کارفرمایان و مدیران را روی کارکنان کم کرد، اما با این حال کارکنان  نشان دادند که می‌توانند با کیفیت کار کنند و می‌توان برای ادامه کار به آنها اعتماد کرد.
مسائل مربوط به سلامت روان به طور طبیعی در برهه‌های خاصی در طول تاریخ مانند رکود، جنگ و یا در طول همه گیری‌ بیماری افزایش می یابد و این اولین بار در یک قرن است که هر سه  مورد را به طور همزمان تجربه می کنیم. دکتر Caponecchia می‌گوید: "جنبه مثبت این بحران آنست که اکنون در مورد مسائل مربوط به سلامت روان اطلاعات بیشتری داریم. ما از طریق ISO 45003 ابزار و چارچوب‌هایی برای کاهش اثرات مخرب این دوران کم‌نظیر در تاریخ فراهم کرده‌ایم."
دسترسی همگان
بحران کووید-19 شیوه زندگی و کار مردم را تغییر داده است. تغییرات عمده در محل کار، ساعات کاری، و کاهش جلسات فیزیکی عواقب طولانی‌مدتی برای سلامت روانی ما دارد.
بنابراین، حمایت از سلامت روان در سازمان‌ها هرگز به این فوریت نبوده است. پروفسور Peter Kelly می‌گوید: "استاندارد ISO45003  دستورالعمل‌هایی در مورد نحوه نظارت دقیق‌تر بر سلامت روان کارکنان،برنامه ریزی برای ایجاد محل کار ایمن تر و امکان مشارکت راحت تر در گزارش‌دهی ارائه می‌کند."
به همان میزان که شرکت ها سرمایه‌گذاری بیشتری روی سلامت روان می‌کنند، انتظار کارکنان نیز افزایش پیدا کرده است. برای کمک به سازمان‌ها در بحث پیچیدگی‌های حقوقی، کارکنان و روابط عمومی در همه‌گیری و پس از آن،  ایزو استاندارد ISO 45003  را رایگان در دسترس همگان قرار داده است.
آینده سلامت روان محیط کار در گرو تغییر در فرهنگ، درک عمق تر و استفاده از روش های پایدار کار است. ما این مسیر را به لطف کووید-19 آغاز کرده ایم، بیایید فرصت را غنیمت شمرده و عصر جدیدی در زمینه‌ی سلامت روان محل کار آغاز کنیم.


منبع: سایت ایزو
مترجم: علی رضائی، دفتر روابط عمومی و ارتباطات بین الملل
https://www.isiri.gov.ir/portal/home/?NEWS/845658/846306/896385/%D8%B9%D8%B5%D8%B1-%D8%AC%D8%AF%DB%8C%D8%AF-%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%D8%AA-%D8%B1%D9%88%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D9%85%D8%AD%DB%8C%D8%B7-%DA%A9%D8%A7%D8%B1

برچسب ها :

نظرات و دیدگاه ها