10 توصیه ایمنی در آسانسور

آسانسور کلمه ای با ریشه فرانسوی است و به وسیله ای اطلاق می شود که به منظور جا به جا کردن مسافر و بار با رعایت حداکثر ایمنی مورد استفاده قرار می گیرد . ماکان آریا پارسا معتقد که انسان از ابتدا به منظور تسهیل روند جابه جایی  راه و روش های بسیار مختلفی را امتحان کرده است . در گذشته های بسیار دور با استفاده از نیروی حیوانات و پس از آن با استفاده از نیروی بخار آب و در نهایت پس از کشف نیروی برق با استفاده از انرژی برق برای تسهیل روند جابه جایی اقدام کردند . آنچه امروز به عنوان آسانسور شناخته می شود و مورد استفاده قرار می گیرد نخستین بار توسط الیشا گریوز اوتیس  مخترع آمریکایی طراحی و ساخته شد. این آسانسور که تکمیل تلاش های گذشته بود به سیستم ترمز مکانیکی که در افزایش میزان ایمنی آسانسور بسیار تاثیر گذار بود مجهز بود و به همین دلیل به صورت بسیار گسترده در ساختمان های مختلف مورد استفاده قرار گرفت و زمینه ساخت و ساز و توسعه آسمان خراش های عظیم را به وجود آورد. ساختار  آسانسورهای امروزی علیرغم تفاوت های زیاد بسیار مشابه به هم است و همه از یک اتاقک متحرک به نام کابین تشکیل شده اند که به وسیله نیرو محرکه موتور و کابل های مخصوص و با

آسانسور به وسیله ای گفته می شود که به منظور جا به جا کردن مسافر با رعایت اصول ایمنی انجام می شود

استفاده از انرژی برق برای جابه جایی مسافر و بار مورد استفاده قرار می گیرند . بر اساس آمار و ارقام ارائه شده در حال حاضر آسانسورها ایمن ترین ابزار مورد استفاده برای جابه جایی انسان و بار در سر تا سر دنیا به شمار می آیند .
با توجه به اهمیت ایمنی انسان در درجه اول و ایمنی بار در درجه دوم در گذر زمان و در روند طراحی و ساخت آسانسورهای مدرن امروزی تمرکز طراحان و سازنده گان همیشه بر مباحث ایمنی آسانسور بوده و هست و در همین راستا با طراحی استاندارد ایزو ISO-25740 برای ایمنی هر چه بیشتر آسانسور ها اقدام کردند.

استفاده صحیح از آسانسور

شرکت هایی که به واسطه رعایت کلیه قوانین و مقرارت مربوط به ایمنی آسانسور موفق به اخذ مدرک ایزو ایمنی آسانسور در زمره شرکت های معتبر آسانسور قرار خواهند گرفت.
در ادامه به 10 توصیه ایمنی در آسانسور اشاره خواهیم کرد :
  • هرگز بیش از ظرفیت اعلام شده سوار آسانسور نشوید . به طور کلی آسانسورهای استاندار می بایست به سیستم اعلام ظرفیت غیر مجاز مجهز باشند اما در هر صورت به کاربران توصیه می شود به ظرفیت اعلام شده توجه نمایند و هرگز بیش از ظرفیت سوار آسانسور نشوند.
  • در زمان ورود و خروج به آسانسور به باز رو بسته شدن درب های آسانسور و پیام هایی که توسط سیستم هوشمند آسانسور اعلام می شود دقت کنید ، به خصوص در مواردی که کودکان به همراه شما هستند.
  • از فشار دادن کلیدهای آسانسور به صورت متناوب بپرهیزید . پیام های مورد نیاز تنها با یک با فشردن دکمه مورد نظر به سیستم هوشمند آسانسور ارسال شده و تکرار فشردن دکمه تاثیری در سرعت اجرای فرمان نداشته و تنها می تواند منجر به تداخل در روند کاری آسانسور و خراب شدن کلید های مربوطه شود.
  • در صورتی که کودکان همراه شمار در کابین آسانسور و یا در انتظار آسانسور هستند مراقب آن ها با شید و مانع بازی کردن ان ها با کلیدهای آسانسور شوید.
  • به هنگام وارد و داخل شدن آسانسور می توانید با استفاده از کلید های باز و بسته نگه داشتن درب از بسته شدن نا به هنگام درب های آسانسور جلوگیری نمائید.
  • یکی از مشکلات اصلی در استفاده از آسانسور قطع ناگهانی و پیش بینی نشده برق است . در بسیاری از ساختمان های امروزی سیستم برق اضطراری وجود دارد و آسانسور های نیز به سیستمی به نام Back out  مجهز هستند که در هنگام قطع ناگهانی برق آسانسور را تا توقف در سطح یکی از طبقات پشتیبانی می کند .در غیر این صورت مسافران ملزم به حفظ آرامش و خونسردی خود هستند . از تلاش برای باز کردن و شکستن درب های آسانسور جدا اجتناب نمائید که منجر به ایجاد خسارت و بروز حوادث خطرناک خواهد شد . لازم به ذکر است ذهنیت خفه شدن در کابین آسانسور به دلیل کمبود اکسیژن تنها یک ذهنیت اشتباه است و در صورتی که به هر دلیل مجبور به ماندن در کابین آسانسور شدید به هیچ عنوان نگران میزان اکسیژن موجود در کابین نباشید.

با توجه به این که مبحث ایمنی یکی از مباحث بسیار مهم و حائز اهمیت در حوزه آسانسور به شمار می رود  افراد برای نصب آسانسور در مجتمع های مسکونی ، اداری ، تجاری و تفریحی برای نصب آسانسور به اعتبار و حسن شهرت شرکت های آسانسور بسیار توجه می کنند و یکی از اصلی ترین ملاک های اعتبار شرکت های فروشنده و نصب کننده آسانسور اخذ مدرک ایزو ایمنی آسانسور | ISO-25740 می باشد به کلیه شرکت های فعال در این حوزه توصیه می شود با اخذ مدرک ایزو ایمنی آسانسور گامی موثر در راستای افزایش اعتبار کسب و کار خود برداشته و از مزایای آن نیز برخوردار شوند . 
کنسرسیوم ارزیابی و اعتبار سنجی شرکت ها کاوش به مدیریت میثم شکری ساز با ارائه مدرک ایمنی آسانسور | ISO-25740 به شرکت ها و سازمان ها واجد شرایط کمک می کند تا این سازمان ها و شرکت ها رونقی دو چندان به کسب و کار خود ببخشند و از سوی دیگر مخاطبان را نیز در انتخاب شرکت های و سازمان های برتر و معتبر این حوزه یاری می رساند .

ایزو ایمنی آسانسور برای اطمینان از استفاده درست از آسانسور است

دریافت ایزو ایمنی آسانسور و پله برقی

نظرات و دیدگاه ها