معرفی چند نمونه از مدل‌های فرهنگ سازمانی

فرهنگ سازمانی را می‌توان یکی از مهم‌ترین مفاهیم مدیریت در کسب‌وکار دانست. در واقع می‌توان گفت که فرهنگ سازمانی یکی از نیازهای هر سازمانی است. حتی زمانی که به عنوان یک مدیر فکری برای فرهنگ سازمانی نمی‌کنید، این پرسنل هستند که با رفتارشان به نوعی فرهنگ سازمانی را ایجاد می‌کنند. در نظر داشته باشید که در حال حاضر بر اساس تحقیقاتی که از سوی متخصصان انجام شده است، می‌توانیم 8 نمونه از فرهنگ سازمانی را داشته باشیم. ما در این مقاله با شما همراه هستیم تا در مورد مدل‌های فرهنگ سازمانی با شما صحبت کنیم. با توجه به اطلاعاتی که از سوی دکتر میثم شکری ساز بیان می‌شود، در صورت عدم وجود فرهنگ سازمانی مثبت، بی فرهنگی سازمانی (عاملی منفی) در یک سازمان به وجود خواهد آمد.

 

معرفی چند نمونه از مدل‌های فرهنگ سازمانی

 

هشت فرهنگ سازمانی که باید بشناسید

بر اساس بررسی‌هایی که از سوی محققین انجام شده است، به طور کلی دو مفهوم برای ایجاد اساس فرهنگی در یک شرکت مورد نیاز است. اولین مفهوم تعاملات مردمی است و دومین مفهوم را می‌توان تغییرات در یک سازمان دانست. در واقع هر یک از این دو بعد باعث می‌شوند تا فرهنگ سازمانی ایجاد شود. در نتیجه دو بعد بیان شده در خصوص فرهنگ سازمانی، ما می‌توانیم به هشت مدل از فرهنگ دست پیدا کنیم که در این خصوص اطلاعاتی را در ادامه در اختیار شما قرار می‌دهیم.

 

نمونه اول : فرهنگ سازمانی هدفمند

در این فرهنگ سازمانی، کارمندان بر اساس پایداری کسب‌وکار و اجتماع جهانی متحد شده و به عنوان پرسنلی دلسوز، دانا و روشن فکر شناخته می‌شوند. رهبران نیز بر اساس آرمان‌های مشترک و انگیزه‌های بزرگی که دارند، به مدیریت کسب‌وکار خود می‌پردازند. کار کردن در چنین فرهنگ سازمانی باعث می‌شود تا فرد، موفقیت سازمانی را بر موفقیت شخصی خود ارجح بداند.

 

نمونه دوم : دستور به عنوان فرهنگ سازمانی

آداب‌ورسوم در کنار رویه‌های مشترکی که وجود دارد، توسط مدیران در این دسته از کسب‌وکارها استفاده می‌شود. کارمندان باید روشمند عمل کرده و کاملاً مطیع قانون باشند. همچنین آن‌ها به واسطه همکاری با یکدیگر به اتحاد و اجتماع رسیده‌اند. در صورتی که فکر می‌کنید در محیط سازمانی شما نباید ابهامی وجود داشته باشد و همچنین ساختارمند بودن محیط برای شما از اهمیت بالایی برخوردار است، استفاده از این روش در فرهنگ سازمانی برای شما می‌تواند مفید واقع شود.

 

معرفی چند نمونه از مدل‌های فرهنگ سازمانی و شرکتی

 

نمونه سوم فرهنگ سازمانی : ایمن

استفاده از فرهنگ سازمانی ایمن برای کارمندانی که به عنوان یک بخش از سازمان فعالیت می‌کنند، دوست دارند دیده شوند و همچنین تغییراتی را در سازمان ایجاد کنند مناسب است. برنامه‌ریزی دقیق را می‌توان از مهم‌ترین نیازهای این مدل از فرهنگ سازمانی دانست. همچنین کارمندان از ریسک‌ها مطلع بوده و کاملاً وظیفه‌شناس به انجام وظیفه می‌پردازند. در نظر داشته باشید که کارمندان بر اساس آن چه توانایی پیش‌بینی تغییرات در سازمان شناخته می‌شود، با یکدیگر اتحاد به دست می‌آورند و نیازمند حفاظت هستند. پس در صورتی که به عنوان یک مدیر دوست دارید که سازمان شما عمل‌گرا باشد و برنامه‌ریزی را به عنوان بخشی از کار مدیریت خود می‌دانید، بهتر است از مدل فرهنگ سازمانی ایمن استفاده کنید.

 

نمونه چهارم : بهره‌گیری از قدرت در فرهنگ سازمانی

کنترل کارمندان باعث می‌شود که آن‌ها با یکدیگر اتحاد پیدا کنند. همچنین نتیجه محوری را می‌توان یکی از بخش‌های بسیار مهم در این نمونه از فرهنگ سازمانی دانست. در نظر داشته باشید که مدیران نیز سلطه‌طلبی را به عنوان مهم‌ترین نیاز در سازمان خود می‌دانند. پس در صورتی که به عنوان یک کارمند دوست دارید که موفقیت شخصی بیشتری نسبت به سازمان داشته باشید و در این راستا تلاش کنید، باید سازمانی با فرهنگ قدرتی را برای ورود و استخدام انتخاب نمایید.

 

نمونه پنجم : استفاده از فرهنگ سازمانی دستاوردی در سازمان

زمانی که صحبت از فرهنگ سازمانی دستاوردی می‌شود، در واقع ما به رهبرانی اشاره داریم که تحقق اهداف را به عنوان یکی از مهم‌ترین نیازهای خود در سازمان می‌دانند. کارمندان در چنین سازمان‌هایی باید به دنبال آن باشند که در کار خود به نتایج بسیار مطلوبی دست پیدا کنند و همین مسئله برای آن‌ها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. در نظر داشته باشید که بهترین عملکرد باید توسط کارمندان ارائه شود و همچنین موفقیت است که باعث می‌شود کارمندان بتوانند در چنین سازمانی به فعالیت بپردازند.

 

معرفی چند نمونه از مدل‌های فرهنگ سازمانی از دید میثم شکری ساز

 

نمونه ششم : فرهنگ سازمانی بر اساس خوش بودن کارمندان

استفاده از این فرهنگ سازمانی به مدیرانی توصیه می‌شود که شوخ‌طبع هستند و خودشان را به عنوان یک عامل موفقیت در سازمان می‌دانند. کارمندانی که در چنین سازمان‌هایی به فعالیت می‌پردازند، انگیزه و بازیگوشی دارند و همچنین محیط کاری آن‌ها بسیار با نشاط است. جستجو در مورد رسیدن به موفقیت باعث می‌شود که کارمندان احساس خوشبختی داشته باشند. استفاده از این فرهنگ سازمانی برای چه کسانی مناسب است؟ در واقع کسانی که می‌خواهند کار به عنوان بخشی از تفریح آن‌ها باشد، می‌توانند از این فرهنگ استفاده کنند. به عنوان مثال، شرکت Zappos به عنوان یکی از سازمان‌های استفاده کننده از این فرهنگ شناخته می‌شود.

 

برای آشنایی با یک کارآفرین جوان و موفق ایرانی روی لینک زیر کلیک کنید:

میثم شکری ساز

 

نمونه هفتم فرهنگ سازمانی : مراقبت

در فرهنگ سازمانی مراقبت تمامی پرسنل تشویق به کار تیمی می‌شوند و روابط بسیار خوبی با یکدیگر دارند. باید در نظر داشته باشید که این فرهنگ سازمانی می‌تواند باعث شود که کارمندانی وظیفه‌شناس داشته باشیم و همچنین باید در نظر داشت که انگیزه میان پرسنل برای رسیدن به بهترین نتایج دارای اهمیت بسیار زیادی است.

 

نمونه هشتم : یادگیری به عنوان فرهنگ سازمانی

یادگیری و آموزش به عنوان یک عامل مهم در رشد سازمان از دیدگاه دکتر میثم شکری ساز شناخته می‌شود. باید در نظر داشته باشیم که حس کنجکاوی به عنوان عاملی یکسان در تمامی کارمندان در این فرهنگ سازمانی شناخته می‌شود و می‌توان گفت که بیشتر کارمندان در چنین سازمان‌هایی از خلاقیت خود در راستای کشف مسائل تازه استفاده می‌کنند. نوآوری، کسب علم و دسترسی به نقاط جدید را می‌توان از مهم‌ترین تأکیداتی دانست که مدیران چنین سازمان‌هایی دارند. باید بدانید که این فرهنگ سازمانی می‌تواند برای کسانی که علاقه‌مند به یادگیری هستند بسیار مفید واقع شود.

 

سخن پایانی

در دنیای امروز، یکی از نیازهایی که تمامی سازمان‌ها برای اتحاد میان کارمندان دارند و باید حتماً به آن اهمیت بسیار زیادی بدهند را می‌توان فرهنگ سازمانی دانست. ما در این مقاله با شما همراه بودیم تا اطلاعاتی را که باید در مورد مدل‌های فرهنگ سازمانی از دیدگاه دکتر میثم شکری ساز بدانید را با شما به اشتراک بگذاریم.

 

سؤالات متداول

فرهنگ سازمانی چیست؟

به یک عامل که باعث اتحاد کارمندان با یکدیگر، ابلاغ شیوه انجام کار و شیوه مدیریت آن‌ها می‌شود، فرهنگ سازمانی می‌گویند.

چند مدل فرهنگ سازمانی از دیدگاه دکتر میثم شکری ساز وجود دارد؟

به طور کلی می‌توان گفت که بر اساس مدل‌های جهانی و دیدگاه دکتر شکری ساز، هشت مدل فرهنگ سازمانی در حال حاضر وجود دارد و سازمان‌ها و شرکت‌ها از این مدل‌ها استفاده می‌کنند.

آیا فرهنگ سازمانی برای تمامی کسب‌وکارها لازم است؟

تمامی سازمان‌ها و کسب‌وکارها، بیزنس های کوچک و بزرگ و یا حتی کمپانی‌ها نیازمند استفاده از فرهنگ سازمانی هستند.

برچسب ها :

نظرات و دیدگاه ها