ماکان آریا پارسا آموزش نوین کسب و کار

به احتمال زیاد این جملات برایتان آشناست:

«تو خیلی با استعدادی»

«پسر من خیلی باهوشه!»

«بابا دمت گرم نابغه!»

«عجب بچه زرنگیه!»

خیلی از والدین برای تعریف کردن از بچه‌های خودشان یا دیگران از چنین عبارت‌هایی استفاده می‌کنند.

اما چندبار تا به حال شنیده‌اید که والدینی در واکنش به نمرات خوب فرزندشان به جای «تو خیلی باهوشی» یا «تو خیلی نابغه‌ای»  بگویند: «آفرین! تلاش فراوانت، قابل تحسین بود»

از این مثال‌ها و نمونه‌ها فراوان است. بسیاری از برنامه‌های صدا و سیما با عنوان «استعدادیابی» آغاز به کار می‌کند و به دنبال کسانی هستند که «ذاتاً مستعدند». هیچ‌کدام با عنوان «پرتلاش‌ترین‌ها» یا «سرسخت‌ترین‌ها» برگزار نمی‌شوند.

تبلیغات مدارس فوتبال را در سطح شهر می‌بینیم که کلاس‌های «استعدادیابی» برگزار می‌کنند و تنها به دنبال کسانی هستند که «ژن فوتبالی» دارند. اما سوال اینجاست: واقعاً تلاش است که اهمیت بیشتری دارد یا استعداد ؟

ماکان آریا پارسا کارآفرینی

کمی علمی‌تر این موضوع را بررسی کنیم!

در سال 2016 میلادی، انتشار نتایج یک تحقیق در نشریه معتبر نیچر جنجال برانگیز شد.

پژوهشگران در این تحقیق، 74 جایگاه کروموزومی را شناسایی کردند که با تعداد سال‌های تحصیل رسمی افراد ارتباط نشان می‌داد. یعنی چه؟

اگر بخواهم به طور خلاصه نتیجه این تحقیق را به شما بگویم:

«دستاورد تحصیلی به شدت تحت تأثیر عوامل اجتماعی و عوامل محیطی دیگر نظیر تلاش و سرسختی است اما تخمین زده می‌شود عوامل ژنتیکی هم در این زمینه نقش بازی کنند؛ هرچند کمرنگ!»

به بیان دیگر، اگرچه نقش استعداد و نبوغ ذاتی را در موفقیت نمی‌توان نادیده گرفت و انکار کرد، اما نقش تلاش و یادگیری و آموزش بسیار بسیار پررنگ‌تر و سرنوشت‌سازتر است!

یعنی نبوغ و استعداد شرط لازم هست اما کافی نیست. هرکسی می‌تواند استعداد نداشته‌اش را با با تلاش و سرسختی و یادگیری، جبران کند.

چرا بعضی‌ها زودتر یاد می‌گیرند و برخی دیرتر؟

شاید بعضی وقت‌ها این سؤال برایتان پیش آمده که "چرا یک نفر نسبت به شما، چیزی را زودتر یاد می‌گیرد؟"

مثلاً از خود پرسیده‌اید: «من و الناز باهم به کلاس زبان رفته‌ایم، با هم تمرینات را حل کرده‌ایم؛ اما چرا الناز زودتر از من زبان یاد گرفته؟ چرا نمرات بالاتری از من دارد؟»

این اختلاف به خاطر همان نقش استعداد است. کافی است شما تلاش بیشتری نسبت به الناز داشته باشید تا به زودی به سطح او برسید.

یادتان باشد؛ حتما حتما موضوع یا رشته‌ای هم وجود دارد که استعداد شما درآن بیشتر از الناز است و این بار الناز باید تلاش بیشتری کند تا آن رشته یا موضوع را یاد بگیرد!

ولی این که عادلانه نیست!

احتمال دارد این قضاوت در ذهنتان شکل گرفته باشد که: «اینجوری که نمیشه! این عادلانه نیست. چرا باید تلاش بیشتری کنم؟»

شاید در این موضوع عادلانه به نظر نرسد، اما باید این قضیه را بپذیرید. در عوض شما در موضوعات دیگر (مثلاً فرض کنید یادگیری موسیقی) از الناز زودتر یاد می‌گیرید و او باید تلاش بیشتری کند.

اینکه «چرا استعداد به نظر می‌رسد نقش زیادی در موفقیت داشته باشد» تنها به خاطر اشتباهات شناختی‌ای است که دچارش شده‌ایم و در مدرسه و دانشگاه و رسانه‌ها به خورد ما داده‌اند.

آیا «ژن خوب» واقعاً وجود خارجی دارد؟

برگردیم به تحقیقی که در مجله نیچر چاپ شده است. همان‌طور که گفتیم، نقش ژنتیک یا استعداد در میزان موفقیت افراد، غیرقابل‌انکار است؛ بنابراین در پاسخ به عنوان این پاراگراف باید بگوییم «بله! ژن خوب و غیرخوب واقعاً وجود دارد، اما...»

امای مهمی که در این جا باید بخوانید این است: «...اما نقش چندان پررنگی ندارد و به راحتی می‌توان آن را با تلاش بیشتر در زمینه‌های مختلف، جبران کرد.»

محققان طی این پژوهش با انتقادات برخی محققان دیگر روبرو شدند و تصمیم گرفتند نتایج مطالعات خود را به صورت دقیق‌تر شرح دهند. پس از توضیحات این محققان در نهایت این تحقیق با این نتیجه به پایان رسید که:

«استعداد» برای توضیح و پیش‌بینی دستاوردهای تحصیلی افراد قدرت بسیار کمی دارند و این «تلاش و سرسختی» است که رمز موفقیت است. هرچند محیطی که فرد در آن رشد می‌کند را هم باید جز عوامل موفقیت و یا عدم موفقیت، دارای تأثیر دانست.

کارآفرین‌های زیادی که با تلاش و سرسختی به موفقیت رسیدند!

برای نقض این گزاره که "استعداد خیلی برای موفقیت مهم است" می‌توانیم نمونه‌های بسیار زیادی پیدا کنیم.

چه بسیار کارآفرینان موفقی که نه در خانواده پولدار و سرشناسی به دنیا آمده‌اند و نه نبوغ و استعداد خیلی خاص و ویژه داشته‌اند؛ اما با تلاش  سرسختی و اراده زیاد، به موفقیت‌هایی رسیده‌اند که افراد با استعداد حتی یک درصدشان را هم تجربه نکرده‌اند.

از کارآفرینان موفق خارجی همچون هارولد هام (با 18 میلیارد دلار دارایی)، هاوارد شولتز (صاحب برند استارباکس)، رالف لورن (طراح سرشناس لباس) گرفته تا کارآفرینان داخلی مثل نازنین دانشور (مالک برند تخفیفان) و ماکان آریا پارسا (کارآفرین و مدیرعامل چندین مجموعه.)

درباره ماکان آریا پارسا آموزش دهنده و کارآفرین برتر

این مطلب را با تازه‌ترین پژوهش‌هایی که در رابطه با نقش استعداد یا تلاش و سرسختی در میزان موفقیت انجام شده برایتان نوشتیم تا به شما این امیدواری را بدهیم:

"هرگز فکر نکنید که اگر خانواده پولدار ندارید، اگر استعداد خاصی در زمینه‌ای ندارید، اگر از رانت استفاده نمی‌کنید و به مقامات و افراد مهم وصل نیستید، پس نمی‌توانید موفق شوید”

نمونه‌های موفق کارآفرینان ایرانی و خارجی زیادی هستند که توانسته‌اند با تلاش و مقاومت، به کمبودهایشان در زندگی غلبه کنند. چرا شما یکی از آن‌ها نباشید؟

ماکان آریا پارسا کارآفرینی است که در خانواده‌ای پولدار یا سرشناس به دنیا نیامده است. اما از جایی به بعد راه خودش را یافته و مسیررا با یادگیری و تلاش برای خودش هموار کرده است. هرچند هرگز نباید خیال کنید که در راه موفقیت، همه چیز برایتان هموار و آماده است. در زندگینامه و بیوگرافی ماکان آریا پارسا و سایر کارآفرین‌های بزرگ می‌توانید ببینید که آن‌ها چه دشواری‌ها و سختی‌هایی را تحمل کرده‌اند تا تاثیر خودشان را بر جای بگذارند.

فعالیت‌های گسترده و دوره های ماکان آریا پارسا همه موید این نکته هستند که شما هم اگر بخواهید، مسیرتان را پیدا کنید و سرسختی و تلاش و ناامید نشدن را ملکه ذهنتان کنید، بالاخره به اهدافتان می‌رسید!

و در پایان جمله‌ای بسیار زیبا از توماس کارلایل:

پایداری، استقامت و اراده، علیرغم همه موانع، دلسردی‌ها و غیرممکن‌ها می‌تواند روح قوی را از ضعیف، متمایز کند....

برچسب ها :

نظرات و دیدگاه ها