ایزو ایمنی و بهداشت عمومی

پیش از تعیین و تدوین و تنظیم انواع استاندارد و ایزو برای محیط های کاری، خطرات ناشی از اینگونه محیط ها ناشناخته بوده و صاحبان کار نمی توانستند در صورت بروز خطرات ، اقدامات لازم و اساسی را در جهت حمایت از کارکنان و کارمندان خود انجام دهند. از طرف دیگر، کارکنان نیز نسبت به حقوق خود و نحوه انجام کارهای زیان آور در این محیط ها بی اطلاع بودند.

این روند کاری ادامه داشت تا اینکه، مجموعه ای از استانداردها برای محیط های کاری تعریف و در نظر گرفته شد. این استانداردها در قالب ایزوهای ایمنی و بهداشت حرفه ای ارایه شده و هدف از انها بررسی فضای های متنوع و متفاوت کسب و کار و تجزیه وتحلیل نکات مرتبط با سلامتی و میزان رعایت کردن آنها به منظور مدیریت بهینه سیستم های ایمنی و کار در یک سازمان است.
 این استانداردها، شیوه های کاری بهینه و سلامتی  را برای انواع سازمان ها تعیین کرده و چهارچوبی در اختیار آنها میگذارد تا خطرات موجود در کار را شناسایی کرده و به حداقل برسانند و محیط امنی را برای کارکنان فراهم کنند. علاوه براین، اعمال و اجرای این استاندارد در یک سازمان به این معنی است که، آن سازمان به اندازه کفایت ایمن بوده، با قوانین ملی و بین المللی مطابقت دارد و میتواند اطمینان کارمندان و کارکنان را برای کار در آنجا جلب کند.
پایه و اساس دستورالعمل های ایزو ایمنی و بهداشت عمومی، برای همه مکان های شغلی و صنعتی یکسان بوده و اما امکان دارد که با توجه به سختی و نوع کار، تغییرات اندکی در آن اعمال شود. با این حال، در کل نتیجه ای که برای کارکنان و کارمندان دارد شامل کاهش اثرات سو مشاغل ، ارتقا میزان سلامت روانی ، اجتماعی و جسمانی، پیشگیری از شیوع انواع بیماری ها، حفاظت فردی و کنترل موثر انواع حوادث شغلی است.

احتمال دارد که این استاندردها در نگاه اول چندان کارامد به نظر نرسیده و برخی از سازمان ها برای استفاده و اجرای آنها تمایلی نشان ندهند. اما، واقعیت این است که کارایی و مزیت های این استانداردها در بسیاری از محیط های کاری تایید شده و اجرای آنها در همه محیط ها خصوصا انواع صنعتی و زیان آور لازم و ضروری به نظر میرسد. مزیت های این استاندارد میتواند شامل :

بهداشت عمومی

برنامه و دستورالعمل هایی که توسط متخصصین این حوزه تنظیم و تدوین شده است، هدفمند بوده و در بهینه سازی و سلامت محیط کری نقش بسزایی دارد. علاوه براین ، اهمیت این برنامه های ایمنی و بهداشت شغلی برای صاحبان کار و البته کارکنان پوشیده نبوده و در موقعیت بحرانی ، اهمیت و کارایی آن دوچندان میشود.
بنابراین اهمیت و کارایی این استاندارد از این جهت است که، شاغلین را نسبت به محیط سالم و ایمن کاری آگاه نموده، از آنها در برابر حوادث فوق العاده خطرناک حمایت و محافظت کرده ، ارگونومی کار را بررسی و ارزیابی میکند، انواع استاندارد شرایط محیطی را تعیین و شیوه های پیشگیری از بیماری های شغلی را بیان کرده و توضیح میدهد.
جالب است که بدانید ، پیش از این دستورالعمل های ایمنی حرفه ای و شغلی توسط وزارت کار و امور اجتماعی تعیین شده و سعی بر این بود که در درجه اول سلامت شاغلیت حفظ شود و سپس، کار با کیفیت دو چندان انجام شود. اما، ار حدود 30 سال قبل، این وظیفه بر عهده وزارت بهداشت ، درمان و امور پزشکی گذاشته شد و این اداره قوانین حرفه ای تری را به جهت حفاظت از نیروی کار در نظر گرفت.

علاوه براین، به موجب این استاندارد، خدمات رفاهی و ایمنی برای کارکنان همه مشاغل در نظر گفته شده که گویای اهمیت دادن به پیشگیری از حوادث و بیماری ها است تا درمان آنها. این خدمات شامل انواع امکانات درمانی، تدوین برنامه های آموزشی بهداشت، ارایه دستورالعمل های ایمنی و فنی ، برنامه های شناسایی و ارزیابی انواع خطرات بالقوه کاری، توضیح طرح های کنترلی و بهینه سازی محیط کار و برناه های مرتبط با تغذیه کارکنان میشود.
علی رغم اینکه وجود این استاندارد های کاری و شغلی در همه محیط های مخصوصا صنعتی لازم و ضروی به نظر میرسد، اما گاهی برخی ار سازمان ها و کارگاه ها نسبت به این موضوع بی تفاوت بوده و در تعریف و اجرا و اعمال آنها اهمال کاری کرده و در واقع، زمینه آسیب و از دست دادن کارکنان حرفه ای خود را فراهم میکنند. از طرف دیگر، سازمان های حرفه ای در سراسر کشور وجود دارند که این قوانین ایمنی و شغلی را به طور جدی و منظم در محیط کاری خود را به مرحله اجرا در آورده و سلامت و ایمنی کارکنان را در راس کار قرار داده اند.

مرکز کاوش (کنسرسیوم ارزیابی و اعتبارسنجی شرکت ها) با افتخار، ایزو ایمنی و بهداشت عمومی را برای تمام سازمان هایی که دستورالعمل های ایمنی شغلی را رعایت کرده و آنها را در اولویت قرار داده اند، اعطا میکند. سازمان ها با دریافت این ایزو، نسبت به سازمان های مشابه متمایز شده و امکان دارد که کارکنان حرفه ای بیشتری برای کار کردن در چنین مکانی مراجعه کنند. علاوه براین، رتبه ایمنی این سازمان نیز در بین دیگر سازمان ها به صورت چشمگیری ارتقا پیدا میکند.

نظرات و دیدگاه ها