ایزو ایجاد و ذخیره سازی انرژی

انواع انرژی، از جمله سرمایه هایی هستند که گاهی قابل تجدید بوده و گاهی نمیتوان آنها را به سهولت ایجاد کرد بنابراین، ابتدا باید در مصرف آنها صرفه جویی کرده و در مرحله بعد، شیوه هایی را برای ایجاد آنها یافت. یکی از شیوه هایی که از طریق ان میتون میزان انرژی مصرفی را در انواع ساختمان های مسکونی و تجاری به طور قابل توجهی کاهش داد، در نظر گرفتن و رعایت چهار چوب و استاندارد ایجاد و ذخیزه سازی انرژی در این ساختمان ها است که در صورتی که به دقت و به طور کامل اجرا شود، میتواند میزان مصرف و البته هدر رفت انرژی را به طور قابل توجهی کاهش دهد.

علت اصلی این که همه ما به ذخیره و ایجاد انواع انرژی اهمیت میدهیم این است که انواع انرژی صرفا مختص نسل حاضر نبوه و آیندگان هم از آن سهم داشته و باید شیوه های کارآمدی را برای ایجاد و تجدید انرژی مصرفی در نظر گرفت. علاوه بر این، صرفه جویی در مصرف انرژی موجب اطمینان خاطر و آسایش خود ما نیز بوده و کمک میکند تا بتوانیم از دیگر منابع استفاده کرده و راه کارهای جدیدی و خلاقانه ای برای تجدید و بازیابی انرژی بیابیم.
علاوه براین، روش های اجرا و اعمال دستورالعمل های ایزو ایجاد و ذخیره سازی انرژی در انواع سیستم های روشنایی ، برودتی، تهویه و حرارتی متفاوت بوده و باید برای هر کدام از شیوه های منحصر به فردی استفاده کرد. به این منظور میتوان از سیستم ذخیره سازهای انرژی بهره برد. کارایی این سیستم ها در انواع سیستم های توزیع برق و سرمایشی بوده و میتواند در تمام مراحل مرتبط با انرژی از عرضه و انتقال تا توزیع و مصرف موثر واقع شود. با این حال، امکان دارد که مدت زمان لازم برای ایجاد و ذخیره هر کدام از این انرژی ها متفاوت باشد.

به نظر میرسد که واحدهاص صنعتی و تجاری سهم عمده تری در مصرف انواع انرژی داشته و ابتدا باید برای مصرف انرژی و البته گاهی هدر رفت آن در این واحدها، راه کارهای موثر و مفیدی  ارایه داد. به عنوان مثال، آنها میتوانند از انرژی های جایگزین استفاده کرده و یا مدت زمان کارشان را از ساعت پیک به ساعت کم بار انتقال داده و یا سرعت کارشان افزایش یا کاهش داده و یا حتی هر واحد صنعتی منبع انرژی مختص به خود را داشته و انرژی مورد نیاز روزانه خود را با هزینه خود تامین نموده و سپس به شیوه ای حساب شده مصرف کند.

ایزو ایجاد و ذخیره سازی انرژی

علاوه براین، مشاهده میشود که کاربران و مصرف کنندگان خانگی نیز نسبت به انرژی و نحوه مصرف آن بی اعتنا بوده و با مصرف بیش از اندازه، وجود منابع موجود انرژی را به خطر می اندازند. بنابراین، بسیاری از سیستم های توزیع برق و دیگر انواع انرژی، برای انها محدودیت هایی در نظر گرفته و حد مشخصی را برای استفاده از آنها تعیین میکنند که تجاوز از آن، مستلزم پرداخت جریمه است.
رعایت کردن استاندردهای ایجاد و ذخیره سازی انرژی برای واحدهای صنعتی و مصرف کنندگان خانگی مزیت هایی به همراه دارد که در دراز مدت شامل : 

با توجه به اینکه، تجدید انرژی برای همه ما اعم از کاربران خانگی و صنعتی حیاتی است بنابراین ، استاندارد ایجاد و ذخیره انرژی و اهمیت و کارایی آن باید برای همه توضیح داده شود تا در مصرف انرژی دقت بیشتری کرده و به راه کارهای جدیدی بیاندیشند. کارایی این استاندارد این است که :
واحدهای خانگی و تولیدی میتوانند به میزان مجاز استفاده از انرژی پی ببرند.
وجود استانداردها، مصرف کنندگان را به صرفه جویی تشویق میکند.
مصرف کنندگان را به تغییر الگو و شیوه مصرف انرژی ترغیب میکند.
واحدهای خانگی و تولیدی را با استفاده از منابع انرژی جایگزین ترغیب میکند.
مصرف کنندگان به ارزش انواع انرژی پی برده و در مورد هدر رفت آنها حساس میشوند.

از آنجایی که اساس و پایه هر کشوری، صنعت و کسب و کارهای صنعتی آن بوده و راه اندازی ها و شروع به کار  همه انواع آن مستلزم استفاده از انواع انرژی های پایدار است، بنابراین همه این واحدها باید ابتدا نوع انرژی مصرفی خود را شناخته و بتوانند نهایت صرفه جویی را هنگام مصرف آنها داشته و در صورت لزوم، الگوی مصرفی خود را تعدیل کرده و یا تغییرات اساسی در آن به وجود آورند و یا منابع دیگری را برای استفاده انرژی کشف کنند.
مرکز کاوش ، (کنسرسیوم ارزیابی و اعتبارسنجی شرکت ها)، افتخار دارد که به واحدهایی که توانسته اند همه این موارد و چهارچوب های مصرف  انرژی و ذخیره سازی را رعایت کرده و انرژی های مورد نیازشان را ذخیره کنند، ایزو ایجاد و ذخیره سازی انرژی ارایه میدهد. این ایزو شامل دستورالعمل های کلی و جزیی بوده و به سازمان ها و واحدهای دریافت کننده امکان میدهد تا با حساسیت بیشتری به شناخت انواع انرژی و حفظ و ذخیره آنها بپردازند. علاوه بر این، داشتن این ایزو به نوعی بر اعتبار و توانمندی های سازمان ها افزوده و آنها را از دیگر سازمان های هم رده و مشابه  متمایز میکند.

نظرات و دیدگاه ها